onsdag 9 juni 2010

Why so serious?

Idag hölls en bloggkonferens i Stockholm. På Berns. Om man deltog i bloggkonferensen så kunde man köpa sig (?!) en Seriös Bloggare-certifiering. För 899 kronor.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

För det första - delta i lite föreläsningar och seminarier inom någon slags pseudovetenskap kring bloggar? För att lyssna på ett gäng ytliga Finest-bloggare, nån journalistsnubbe och få lite Apple-prylar visade för sig? FÖR 899 SPÄNN?

För det andra - sjukt jävla trovärdig certifiering om det är någonting att köpa sig. Blir man seriös bara för att man har niohundra spänn att lägga på en bloggkonferens? Är man inte seriös om man inte kan hosta upp de pengarna? Ligger en bloggs kvalité i hur mycket dess skribent har råd att betala?

För det tredje - det sista bloggare i allmänhet bör göra är att ta sig själva mer seriöst än vad de redan gör. Bloggare är det mesta fåfänga och självupptagna släktet i världshistorien. Vi älskar att höras och synas och tror på fullt allvar att hela världen vill höra vad just vi har på hjärtat idag. Utan självdistans och med nån slags seriositetsmärkning (som man kan köpa sig) blir bloggarsläktet helt jävla outhärdliga.

Nej, som en motreaktion vill jag införa en annan certifiering. En certifiering som är gratis för alla bloggare som

1. inte tar sig själva och sin blogg på så jävla stort allvar
2. villigt erkänner sin fåfänga

och viktigast av allt,

3. bloggar för att det är roligt i första hand, inte för att få gratisprodukter och annonsintäkter.

I give to you...


EIASJSB (Eventuellt Inte Alltid Så Jävla Seriös Bloggare)-certifieringen!

Den är fritt fram att sno och klistra in på sin blogg för den som anser sig ha en blogg som uppfyller ovanstående krav, och fritt fram att modifiera om någon så önskar.

16 kommentarer:

  1. HAHHAHAHA! Jag håller med! När jag såg att Bloggkommentatorerna länkat det här, så trodde jag att de skämtade när de skrev 899 spänn. Vilket seminarium tar ens ut det priset? Mer än en jävla rockkonsert för fan!

    Jag ska definitivt klistra in din lilla banner-grej. Imorgon. Nu måste jag sova ;)

    SvaraRadera
  2. WORD! Jag är certifierad! HA!

    SvaraRadera
  3. Haha, så jääääävla bra! Håller med dig om allt, förutom det där med annonintäkter... man får liksom börja smått om man ska bli härskare över hela världen (=mitt mål, om jag behöver förtydliga mig).
    ;)

    SvaraRadera
  4. Pelle: Ja, för att några självutnämnda experter ska tala om för en vad som är skillnaden mellan redaktionellt material och reklam? Det är ju bara förnedring. Någon idiotförklarar dig och du betalar. Fy fan.

    Emelie: :D

    Mia: Det är bra, spread the word! EIASJSB-märkningen är det nya svarta!

    Diana: Haha, ja ska man bygga upp en imperium så...

    Ordbajsaren: NAJS! :D

    SvaraRadera
  5. heheheee... Need to be cörtifajd *snor*

    SvaraRadera
  6. Emma: Kul! Meddela gärna din bloggadress så att jag kan länka dig, jag tror att länken på din bloggerprofil leder till en gammal blogg! :)

    SvaraRadera
  7. Haha, wow, och jag som tyckte att Harry Potter kursen som en vän berättade om lät fånig och onödig.

    SvaraRadera
  8. Discofjolla: Hahaha, men det finns ju alltid grader i helvetet. :)

    SvaraRadera
  9. jag vill gärna anmäla mig till den certifiering =)

    SvaraRadera
  10. Garderobsgrubbel & Byråbekymmer: Gör't! :D

    SvaraRadera
  11. EIASJSB-konceptet ska spridas även i Finland så jag tjuvar åt mig den där loggan och petar in den i bannern! :D

    Thumbs up för lite oserös humor!

    SvaraRadera
  12. Hey, den där vill jag ha. Men eftersom jag är lika tekniskt efterbliven som en padda så blire liite svårt att fixa det dära...

    SvaraRadera
  13. Hahah får man vara med. Jag vill också klistra in denna i bloggen. För ibland är man seriös men ibland vill man bara koppla av och bluddra lite.

    SvaraRadera
  14. Herta: Klart att du får vara med!

    SvaraRadera