lördag 21 november 2009

Låren ska inte gå ihop

Ibland blir jag så tokjävla less på det ideal som råder i det här samhället och hur det eldas på av diverse idioter som vräker ur sig att "låren inte ska nudda varandra" och att "ingen tycker att feta människor är snygga".

Man får givetvis tycka vad fan man vill. Man får tycka att alla som har storlek 34 eller större är feta. Det är en jävligt korkad åsikt, men vi har ju rätt att tycka precis vad fan vi vill i det här landet.

Jag tror inte att det här ändrar någons syn på vad som är snyggt och fult, men ändå:

Jag har varit mindre storlek än 34.
Jag har varit så smal att jag nästan slutade menstruera.
Jag har varit så störd i mitt förhållningssätt till mat och att äta att jag i ett års tid fick gå en gång i veckan till BUP för att prata med en kurator och gå på hälsokontroll.
Jag har varit så utbränd på energi på grund av att jag inte kunde äta att jag inte kunde hänga med i samtal med andra människor om det var fler än två personer inblandade i samtalet.
Jag har suttit i timtals för att försöka få i mig en frukost som bestod av en macka och en banan.
Jag har frusit konstant under merparten av min tonårstid eftersom jag inte hade något underhudsfett.
Jag fick ont i rumpan av att sitta på en stol en hel lektion eftersom jag inte hade någon rumpa att sitta på.

Det spelade ingen roll hur liten storlek jag köpte på mina jeans, jag var tvungen att använda skärp för att de inte skulle glida ner.

Mina lår gick garanterat inte ihop.

MEN:

Mitt hår var glanslöst och jag tappade mängder av det varje gång jag borstade igenom det.
Min hud var glåmig och torr och jag såg transparent ut.
Mina naglar hade vita fläckar och var gropiga på grund av kalciumbrist och bröts av för ingenting.
Mina bröst var två myggbett.
Min andedräkt var sur och jag fick beläggningar på tungan alldeles oavsett hur ofta jag borstade tänderna eftersom magsyran gick upp i halsen när magen inte fick någonting att äta.

Och det kan man ju förstås tycka är snyggt och attraktivt om man nu är lagd åt det hållet. Men fem år, sexton kilo och ett hyfsat sunt förhållningssätt till mat (helt sunt och helt oproblematiskt lär det ALDRIG bli) senare så är jag så jävla mycket snyggare i mina egna ögon:

Mitt hår är tjockt och glansigt.
Min hud är mjuk och len och har lyster.
Mina naglar är mycket starkare och har inga konstiga gropar eller fläckar.
Mina bröst är förvisso fortfarande små, men de är proportionerliga och förjävla snygga om jag får säga det själv.
Mina tänder är vitare och min andedräkt bara äcklig just när jag har vaknat på morgonen eller när jag har ätit rödlök.

Framförallt - jag har så mycket större tilltro till mig själv och min egen förmåga. Jag vet att jag har ett värde som är oberoende av om jag väger 36 kilo eller 306 kilo. Jag har börjat träna igen efter många års uppehåll och inte för att jag ska bli smalare eller snyggare - utan för att jag ska ta hand om det fantastiska instrument min kropp är så att den håller ända fram till den dag då det är dags att kasta in handduken.

Idag går mina lår ihop.

För mig är den fanimej en jävla seger och mitt största fuck you-finger till idealet som hade kunnat bli min död.

11 kommentarer:

  1. Känner just nu att, fan vad grym du är! Själv brottas jag lite med min viktnoja. Att mina lår går ihop skiter jag i och jag är jävligt snygg som jag är... till och med en söndag morgon när jag ligger i sängen och fiser och håret ser ut som ett kråkbo. Min noja handlar nog snarare om att jag pga hälsan borde gå ner i vikt, men jag orkar inte.

    Men riktiga lår och en stor rumpa är snyggt... om det är litet och tunt... vad fan skall man då klämma på! :D

    SvaraRadera
  2. Annica: Åh, tack, vad glad jag blir!

    Jag drog mig för att börja träna igen väldigt länge. Jag tror att det handlar om att hitta rätt anledning. För mig var det ett wake up call när en kompis skulle massera mig och sa att han inte ens kände att jag hade några muskler i ryggen. ch då har jag ändå gått omkring och haft ont i ryggen i ett par-tre år.

    Det är ju mest osäkra sjuttonåriga brudar som sitter och skriver idiotiska grejer om att låren inte ska gå ihop, just för att de är osäkra sjuttonåriga brudar som inte har insett att kroppen bara är just kropp och att det inte är i kroppen som ens värde sitter. En vacker dag växer de upp, och gör de inte det så kommer de go down in history som världens mest patetiska fyrtioåringar. DET är ett öde jag är ofantligt glad över att jag inte kommer att gå till mötes.

    SvaraRadera
  3. Du skriver otroligt bra! Det är verkligen otäckt med de sjuka ideal vi matas med, men förhoppningsvis blir det ändring på det nu!

    http://byvanilla.blogspot.com/2009/09/pa-tiden.html

    SvaraRadera
  4. Vanilla: Tack!

    Jag har inte alltför stora förhoppningar på att det blir någon större ändring på det för tillfället. Modellerna överlag blir bara smalare och smalare. Gröna Anna har skrivit ett bra inlägg om det, http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.12885832.

    Men det är absolut bra varje gång en "vanlig" kvinna syns i annonser och i modemagasin!

    SvaraRadera
  5. Det du skrivit är så otroligt bra! Du har rätt, så jäkla rätt i allt du skriver! Snälla, låt någon som jobbar på någon skönhetstidning hitta din text och lägga in den i tidningen så att fler kan se det där "men-et" som utseendefixeringen faktiskt har.
    Tummen upp för dig!

    SvaraRadera
  6. Sjukt bra skrivet! Du har så rätt, och du nämner en hel del saker som får en att tänka efter. Mina lår går inte ihop, men jag är helt normalviktig och det som räknas är min inställning till mig själv. Hellre ha lår som inte går ihop och tycka om sig själv oavsett, än att ha lår som inte går ihop och ändå hata sig själv, som jag har gjort.

    SvaraRadera
  7. Såg länken i egoinas inlägg, fan vad starkt jobbat och du är assnygg :)

    SvaraRadera
  8. åh vilket bra inlägg! så himla starkt och sant. Du lyckades verkligen framföra ditt meddelande! Fler borde läsa det här inlägget! :) Och fler måste absolut inse precis vad du insåg, snygghet kommer inte med smalhet.

    SvaraRadera
  9. starkt av dig att våga skriva om ett så känsligt ämne :) och bra jobbat att ta dig ur "skiten"!

    SvaraRadera
  10. Länkades hit av en massa andra sidor om det här med låren som går ihop. Måste bara säga att jag tycker att det är starkt av dig att våga gå ut med dina problem så öppet, och uppmuntra dig att hjälpa andra mer (:

    SvaraRadera