måndag 20 december 2010

Sagan om en intellektuell utmaning

För några veckor sedan hälsade jag på min kompis Sara i Solna. Vi hade en väldigt trevlig kväll som innefattade enchiladas, skumma spökhistorier och Alfapet.

Sara spöade mig tre gånger i rad. Det hade inte gjort mig så mycket eftersom jag aldrig innan hade spelat spelet och jag vet att Sara har ett stort ordförråd - men Saras ruskigt dåliga vinnarattityd och hennes tråkningar fick det att suga till i magen på mig.

"This aggression will not stand, man", tänkte jag. Typ. Och här nånstans börjar mitt Rocky Balboa-montage:

Några dagar därpå tvingade jag mer eller mindre David till att införskaffa oss ett Alfapet. David var mycket tveksam.

"Nej", sa han "jag kommer bara sabba allt det roliga för dig. Jag kommer bara att tokspöa dig och köra med mina fascistregler".

"Äh!" sa jag, och fick tokspö av min nyblivne sparri(s)ngpartner. Gång på gång på gång under den gröna bumlinglampan i Davids kök.

Avståndet mellan Davids vinnarpoäng och min sorgliga förlorarpoäng krympte, och ju mer det krympte desto mindre benägen var David att ställa upp på fler matcher.

Då mindes jag någonstans i djupet av min lilla skrumpna hjärna att det fanns en nätversion av Alfapet som heter Betapet.

Och där sitter jag nu, timme in och timme ut. Förfinar mina skillz. Gör mig redo för den ultimata striden.

The woman, the myth, the legend-Sara versus The norrländska vidundret.




Ehm, ja. Och lägger en och annan obscenitet då också, förstås.

8 kommentarer:

  1. Men borde inte röv-veck stavas med två v?

    SvaraRadera
  2. Klart du ska spöa skiten ur henne.. sånt där kan man ju inte tåla!

    SvaraRadera
  3. Amen betapet är ju knas. De vanligaste orden blir inte godkända och det är alldeles fritt fram att använda sig av de konstigaste av förkortningar. Pyttsan heller!

    SvaraRadera
  4. Bah! Spela med mig! Jag har också precis börjat igen. (Wonderlands_)

    SvaraRadera
  5. Frun åt maken: Ja, fast eftersom man lägger orden i kors så blir det röv och veck, alltså två ord.

    Gun: Eller hur!

    Ida: Det har jag inte tänkt på, vilka ord blir underkända?

    Elsa: Okej! Jag bara gör det! Eller jag lägger till dig iaf.

    SvaraRadera
  6. jag är också nybliven betapetsnörd. vi borde mötas några gånger och sen ha socionomspelkväll där vi kan briljera med enorma kunskaper.

    SvaraRadera
  7. Kajsa Bajsa: Let's gört! :D

    SvaraRadera
  8. Betapet är fantastisk träning! Jag hade inte spelat alfapet på typ hundra år o sen körde jag med betapet och blev ganska bra, det är ju oftast proffs där liksom. Men när jag sen alfapet IRL så förlorade jag inte och jag har inte förlorat sen dess ;)

    SvaraRadera